Savannah

Hej!

För ca jättelänge sedan (runt 3 veckor) så var jag på AFS resa med de andra Georgia-afsarna! Vi åkte på roadtrip till Savannah, en stad vid kusten av Georgia (och typ ända stället du hittar en strand i hela Georgia, vilket är varför typ alla här alltid åker till Florida). Min resa började dock en dag tidigare då jag åkte till hem till Luisa på torsdagen för hennes födelsedag!

Så på torsdagen (den andra Mars) efter skolan kom Luisas kontaktperson Rick och hämtade mig för att köra mig till Luisa. När jag väl kom dit så åkte vi ganska direkt och åt middag på en mexikansk restaurang (som hade asgod mat). När maten var uppäten så åkte vi hem igen då vi var tvungna att gå och lägga oss ganska tidigt eftersom vi åkte tidigt på morgonen på fredagen!

Så, på fredags morgonen vaknade vi runt 7, fixade oss och åkte sedan vidare mot AFS Georgia ledarens hus! Vi skulle mötas där runt 9.30 för att åka runt 10, men vi åkte inte förrens klockan 12… det var väl halvt för att hyrbilen inte var i tid men lite (mycket) för att amerikanare typ tror att livet goes on forever och därför behöver man inte skynda sig någonstans.

Men klockan 12 så kom vi iväg iallafall, två ledare och 10 utbytisar i en van. Låter katastrofalt men det gick faktiskt väldigt bra! Vi stannade bara en gång tror jag (vilket uppskattades av mig som är uppfostrad av min mamma, får panik när folk måste kissa var tredje minut) och det var för lunch på Chick-Fil-A, så det var underbart! När vi hade ätit klart så var det dags att hoppa in i bilen igen för att fortsätta färden mot Savannah.

Bilfärden tog ca 4-5 timmar och vi kom fram till Savannah runt klockan 5 på kvällen. Sekunden vi körde in i staden så blev jag kär. Så fruktansvärt vacker natur och fina hus. Helt underbart! Iallafall så mötte vi upp de andra studenterna utanför en kyrka, där vi umgicks en stund innan vi åt en pasta middag och träffade våra värdfamiljer för helgen. Jag bodde med en av de Thailändska tjejerna, Joey! Och vi bodde hos en familj med Mamma (Eliza), pappa (Josh) och två lillesystrar (Catherine och Mary Margaret), hela familjen var hur mysig som helst!! På kvällen så kollade vi på första high school musical filmen innan vi somnade :). (Och juste dom hade en golden retriever som hette Buddy också!).

Lördag:

Av någon anledning så börjar alltid AFS träffarna innan resten av världen vaknat, så vi möttes klockan 8 på morgonen vid en hamn. Min och Joeys värdfamilj (minus pappan) följde med på resan vi hade planerat för dagen vilket var jättemysigt! Vi  åkte ut till en ö som heter Ossabaw Island (där det finns vilda åsnor! Tyvärr såg vi inte dom 🙁 ) som har varit en privatägd ö bara fram tills några (många) år sedan. Det bodde en gammal tant där, som hade massor med pengar fram tills några år sedan. När hon insåg att hennes pengar började ta slut sålde hon ön till the state of Georgia, med några krav såklart. Ett av hennes krav var att hon skulle få bo kvar på ön tills hon dog. Eftersom denna konversation skedde på 1960 talet så tänkte the state of Georgia att det inte skulle dröja sålänge innan hon försvann så dom gick med på kravet. Men jokes on them för tanten lever fortfarande (ca 104 år gammal) och fick förra året flytta från ön för att hon behövde mer hjälp.

Iallafall så handlade inte turen vi fick på ön så mycket om gamla tanten utan mest om att ön var en gammal plantation, där slavar bodde och jobbade innan the civil war. På ön så fanns det kvar några gamla indigo plants från den tiden och även några stugor där slavarna bodde. Efter den väldigt korta rundturen så fick vi lite ensam tid, så jag och några andra utbytisar plus min värdfamilj tog en promenad till tomtgränsen där tantens hus finns! Man får absolut INTE gå innanför tomtgränsen så vi såg inte jättemycket. Men det var mysigt ändå!

Efter vi var klara på ön så åkte vi tillbaka till fastlandet (jag och Luisa somnade på båten haha) där vi åkte till ett museum. Det var en liten fiskeby dit några av de första slavarna när de blev friade flyttade. Det var jätteintressant att se och hon som visade oss runt var faktiskt barnbarn till en av de slavarna som befriades och flyttade dit efter the civil war.

När vi var klara på museumet (eller rundvisningen kanske är mer rätt) så åkte vi mot kyrkan där vi hade middagen dagen innan. Där så bytte vi egentligen bara bilar och åkte vidare mot Tybee Island och stranden! Dock var det ju kallt men så kul ändå, vi sprang omkring på stranden ungefär tills solen gick ner (eller tills vi inte kunde känna våra tår och fingrar). Då gick vi upp till the top level av lägenhetsbyggnaden vi var vid och åt pizza! (Alltså man tog HISSEN rakt upp i lägenheten. Så jäkla coolt!!!) Men det var asmysigt! Sen åkte vi hem och gick och la oss.

Söndag: På söndag morgon var det ju tyvärr dags att säga hejdå till min fina värdfamilj jag hade under helgen :(. Jättetråkigt, saknar dom verkligen!

Men efter vi sa hejdå så åkte vi alla in till liksom ”staden” Savannah! Även det var väldigt fint. Där blev vi indelade i grupper och hade en tävling som gick ut på att hitta ställen med hjälp av en karta och sen svara på frågor om ställena! Väldigt kul men vi hade inte så lång tid på oss att göra det så vi hann inte klart. Men vi hann iallafall med lunch på five guys (som har typ världens godaste hamburgare och pommes!) så det var definitivt värt det ändå!

Och sen var det tyvärr dags att åka hem igen. Lång bilresa men satt med Luisa så det var kul ändå. Sov också haha. Och sen var vi hemma igen!

Saknar Savannah jättemycket, hade en helt otrolig helg med alla fina utbytisar och även en jättefin värdfamilj. Vill definitivt åka tillbaka dit någongång!

Men nu måste jag skriva ett inlägg som kommer upp imorgon (Onsdag den 29ende mars) då jag har en lacrosse match och kommer komma hem sent! Och så måste jag sova.

Men,

Puss och kram, skumbanan!🍌

3 thoughts on “Savannah

1. Haha -vilket uppskattades av mig som är uppfostrad av min mamma, får panik när folk måste kissa var tredje minut. 😂 Ja det är din mamma det!
    Underbar helg ni verkar haft. Tänk vad mycket du hunnit se, göra, uppleva och vad många nya kontakter du skapat på denna häftiga resa. Du är så grym som åkte. 💖💖💖Ha det bäst Moa! Kram Lotta

2. Sååå roligt att läsa blir så avundsjuk vill också ❤ Vilka fina vänner du har 😁 Och vilka fina bilder du delsr med dig. Hoppas det går bra på matchen ❤ många långa kramar 😘😘

3. Ha ha ha du är go du 😂😂 förstår inte alls vad du menar 😍❤ finns inget värre än att stanna för kiss pauser hela tiden 😱❤ underbart att läsa om din resa ❤ även fast vi pratar ofta älskar jag verkligen att läsa din blogg ❤